اعلانات تلقائية

تعديل

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

links

السبت، 25 فبراير 2012

حل مشكلة تقطيع وفصل الياهو واقوى رول حماية السيرفر من الفيروسات والاختراقات والنت كت


الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات

اعدادت الفايرول

الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات

بالنسبة للرولات انت ماعليك الا انك تاخد كوبى وباست فى النيو تيرمنال



وخد بالك جدا من النقطة دى الاجهزة المتفيرسة سيتم عزلها فى الصورة دى


الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات


للتحميل 

اسطوانة تعليم الاكسس اير لايف .... لشادي سوفت


اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...


السلام عليكم الاعضاء الكرام.....
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

فى اطار السلاسل التعليمية التى اقدمها لكم....
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

يسعدنى ان اقدم لكم اقوى اسطوانة تعليمية فى برمجة والتعامل مع الاكسس بوينت الاير لايف من الالف الى الياء.....
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

وقد تم اخراج الاسطوانة الى النور......
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

محتوى الاسطوانة رائع جدا ونبذه عنه....
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

كيفية برمجة الاكسس الاير لايف اكسس بوينت على السوفت الاصلى"محطة ارسال"
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

كيفية برمجة الاكسس تى بى لينك للعميل باحترافية تامة ......
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
كيفية ترقية سوفت الاير لايف الى اب روتر بكل سهولة فقط فى خطوتين....
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
كيفية التعامل مع سوفت اب روتر بكل سهولة.....
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
كيفية اظهار ماك العملاء تحت الاكسسات تى بى لينك المستقبلة من اب روتر...
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
كيفية تشفير الجهاز للحماية الكاملة والمتكاملة......
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
كيفية اعادة الاكسيس للحياة فى حالة ضرب السوفت او العودة للسوفت الاصلى...

اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
كل هذا واكثر تجدونه معنا فى اسطوانتنا الاحترافية والشرح فيديو صوت وصورة كاملا بين ايديكم بالمجان....


صورة من داخل الاسطوانة...

اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...


اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

وقمت برفع الاسطوانة على سيرفرات متعددة برابط واحد فقط من هنا...
اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

الـــــــــــــــــــــــــرابط للتحميل سيرفرات متعددة

اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...


وقمت برفع الاسطوانة مقسمة الى 3 روابط على الميديا فاير.....

اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
الــــــــــــــــــــــــرابط الاول

اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

الــــــــــــــــــــــــرابط الثانى

اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...

الــــــــــــــــــــــــرابط الثالث


اسطوانة تعليمية للاكسس لايف..سلسلة سوفت...
اتمنى الدعاء لى ولاهلى والسلام ختام.....واتمنى اشوف ردرودكم على التعب ده....

شادي سوفت

الجمعة، 24 فبراير 2012

دمج+ هوتسبوت على كيسة واحدة بطريقة pcc..شادى سوفت

هوتسبوت بطريقة pcc..شادى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

خير الكلام ماقل ودل...صح؟؟؟؟؟...


طب خدوا دول على الماشى كده!!!!!!...

هوتسبوت بطريقة pcc..شادى

هوتسبوت بطريقة pcc..شادى

خط 2 ميجا +خط 4 ميجا على 180 مشترك غير السيرفرات..الله اكبر....


هانقعد نرغى بقى ونلك فى الكلام كتير؟....

خدوا الحاجات دى وعاوزين دعوة شديدة طحن......الشغل الصح صح منافيهوش كلام...

كود:
/ip firewall mangle
add action=mark-connection chain=input comment="" disabled=no in-interface=\
    in1 new-connection-mark=in1_conn passthrough=yes
add action=mark-connection chain=input comment="" disabled=no in-interface=\
    in2 new-connection-mark=in2_conn passthrough=yes
add action=mark-routing chain=output comment="" connection-mark=in1_conn \
    disabled=no hotspot=auth new-routing-mark=in1 passthrough=yes
add action=mark-routing chain=output comment="" connection-mark=in2_conn \
    disabled=no hotspot=auth new-routing-mark=in2 passthrough=yes
add action=mark-connection chain=prerouting comment="" disabled=no \
    dst-address-type=!local in-interface=out new-connection-mark=in1_conn \
    passthrough=yes per-connection-classifier=both-addresses-and-ports:2/0
add action=mark-connection chain=prerouting comment="" disabled=no \
    dst-address-type=!local in-interface=out new-connection-mark=in2_conn \
    passthrough=yes per-connection-classifier=both-addresses-and-ports:2/1
add action=mark-routing chain=prerouting comment="" connection-mark=in1_conn \
    disabled=no in-interface=out new-routing-mark=in1 passthrough=yes
add action=mark-routing chain=prerouting comment="" connection-mark=in2_conn \
    disabled=no in-interface=out new-routing-mark=in2 passthrough=yes
كود:
/ip firewall nat
add action=passthrough chain=unused-hs-chain comment=\
    "place hotspot rules here" disabled=yes
add action=masquerade chain=srcnat comment="" disabled=no out-interface=in1
add action=masquerade chain=srcnat comment="" disabled=no out-interface=in2
add action=masquerade chain=srcnat comment="masquerade hotspot network" \
    disabled=no src-address=10.0.0.0/24
كود:
/ip route
add check-gateway=ping disabled=no distance=1 dst-address=0.0.0.0/0 gateway=\
    192.168.2.1 routing-mark=in2 scope=30 target-scope=10
add check-gateway=ping disabled=no distance=1 dst-address=0.0.0.0/0 gateway=\
    192.168.1.1 scope=30 target-scope=10
add check-gateway=ping disabled=no distance=1 dst-address=0.0.0.0/0 gateway=\
    192.168.1.1 routing-mark=in1 scope=30 target-scope=10
add check-gateway=ping disabled=no distance=2 dst-address=0.0.0.0/0 gateway=\
    192.168.2.1 scope=30 target-scope=10
وانا شايفك اهو ياعم ياللى عمال تهرش فى دماغك لحد مافحرتها وبتسال كل عدد المشتركين على الخطين دول ازاى؟؟؟


خد ياعم وسيب دماغك فى حالها بروفايلات السرعة بتاعتى

كود:
/ip hotspot user profile
set default idle-timeout=none keepalive-timeout=2m name=default shared-users=\
    1 status-autorefresh=1m transparent-proxy=no
add advertise=no idle-timeout=none keepalive-timeout=2m name=1024 \
    open-status-page=always rate-limit=400k/1024k shared-users=1 \
    status-autorefresh=1m transparent-proxy=yes
add idle-timeout=none keepalive-timeout=2m name=512 rate-limit=256K/600K \
    shared-users=1 status-autorefresh=1m transparent-proxy=no
add advertise=no idle-timeout=none keepalive-timeout=2m name=256 \
    open-status-page=always rate-limit=512K/400K shared-users=1 \
    status-autorefresh=1m transparent-proxy=yes
add idle-timeout=none keepalive-timeout=2m name=128 rate-limit=64K/128K \
    shared-users=1 status-autorefresh=1m transparent-proxy=no
add idle-timeout=none keepalive-timeout=2m name=2048 rate-limit=512K/1024K \
    shared-users=1 status-autorefresh=1m transparent-proxy=no
add advertise=yes advertise-interval=0s advertise-timeout=immediately \
    advertise-url=http://10.0.0.2/hotspot/stopmember.html idle-timeout=2m \
    keepalive-timeout=none name=ENDED open-status-page=always rate-limit=\
    256k/512k shared-users=3 status-autorefresh=1m transparent-proxy=yes
وهديتى للمنتدى النهاردة رول فى المرفقات فيه الدمج + هوتسبوت متفعلة فيه الهوتسبوت جاهز على العمل كل اللى عليك تعمل سيرفرك كالتالى
كارت الدخول
in1
in2
كارت الخروج
out

تحط الدى ان اس بتاعك
208.67.222.222
208.67.220.220

تفعل ال dhcp
وتعمل الهوتسبوت بتاعك

وتاخد كل اللى فى الملف كوبى وباست


علشان نشتغل دمج + هوتسبوت يبقى الافضل نسخة 3.30 واللى ميعرفش يعملها ادى الروابط

اتبع الشرح ده


http://www.mediafire.com/?esirjgl01v9yxxu

وكراك ليفل 6 لو عاوزه
http://www.mediafire.com/?ymnbpt1fmya1q3b



ونسخة 3.30 اهى

http://www.mediafire.com/?ittlnvab2kdpovw

وماتنساش توثيق الهوتسبوت من المانجل بالصورة دى

هوتسبوت بطريقة pcc..شادى

طبعا الرولات اللى فى المانجل معمول لها توثيق جاهز

حل تقطيع الياهو...واقوى رول لحماية سيرفرك من الفيروسات والاختراقات والنت كت..شادى سوفت

الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات

اعدادت الفايرول

الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات
الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات

بالنسبة للرولات انت ماعليك الا انك تاخد كوبى وباست فى النيو تيرمنال



وخد بالك جدا من النقطة دى الاجهزة المتفيرسة سيتم عزلها فى الصورة دى


الياهو...واقوى لحماية سيرفرك الفيروسات والاختراقات


للتحميل

السبت، 22 أكتوبر 2011

سكربت دمج 4 خطوط على سرفر المايكروتك


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


دمج 4 خطوط بطريقه pcc

طبعا المعظم او الكل هيستغرب كلمه حصرى والمقصود بها هنا ليست الحصريه بمعنى اول مره لالالالا
المقصود بها الحصريه فى ان الاسكربت متجرب 200 مره وثبت فاعليته بعيدا عن المواضيع الناقصه والغير مفهومه

ولنبدأ معا

ايبهات الروترات " بامكانك تغيرها او تغير دخول الاسكربت ايهما اسهل لك"

الروتر الاول يكون 192.168.1.1

الروتر الثانى يكون 192.168.2.1
الروتر الثالث يكون 192.168.3.1
الروتر الرابع يكون 192.168.4.1

تفصيل ايبهات الاسكربت

اولا عندك 4 كروت دخول بايبهات:-

W1 192.168.1.2
W2 192.168.2.2
W3 192.168.3.2
W4 192.168.4.2


ثانيا الكارت الخامس "خروج" L
وايبهه 50.50.50.1


والان مع الاسكربت كوبى وبست فى نيوتيرمنال فى المايكروتك

كود PHP:
/interface  set ether1 name=W1
set ether2 name
=W2
set ether3 name
=W3
set ether4 name
=W4
set ether5 name
=L
ip address
add address
=50.50.50.1/24 interface=L comment=L
add address
=192.168.1.2/24 interface=W1 comment=1
add address
=192.168.2.2/24 interface=W2 comment=2
add address
=192.168.3.2/24 interface=W3 comment=3
add address
=192.168.4.2/24 interface=W4 comment=4
ip firewall mangle
add chain
=input in-interface=W1 action=mark-connection new-connection-mark=W1_conn
add chain
=input in-interface=W2 action=mark-connection new-connection-mark=W2_conn
add chain
=input in-interface=W3 action=mark-connection new-connection-mark=W3_conn
add chain
=input in-interface=W4 action=mark-connection new-connection-mark=W4_conn
add chain
=output connection-mark=W1_conn action=mark-routing new-routing-mark=W1
add chain
=output connection-mark=W2_conn action=mark-routing new-routing-mark=W2
add chain
=output connection-mark=W3_conn action=mark-routing new-routing-mark=W3
add chain
=output connection-mark=W4_conn action=mark-routing new-routing-mark=W4
add chain
=prerouting dst-address-type=!local in-interface=L per-connection-classifier=both-addresses-and-ports:4/0 action=mark-connection new-connection-mark=W1_conn passthrough=yes
add chain
=prerouting dst-address-type=!local in-interface=L per-connection-classifier=both-addresses-and-ports:4/1 action=mark-connection new-connection-mark=W2_conn passthrough=yes
add chain
=prerouting dst-address-type=!local in-interface=L per-connection-classifier=both-addresses-and-ports:4/2 action=mark-connection new-connection-mark=W3_conn passthrough=yes
add chain
=prerouting dst-address-type=!local in-interface=L per-connection-classifier=both-addresses-and-ports:4/3 action=mark-connection new-connection-mark=W4_conn passthrough=yes
add chain
=prerouting connection-mark=W1_conn in-interface=Local action=mark-routing new-routing-mark=W1
add chain
=prerouting connection-mark=W2_conn in-interface=Local action=mark-routing new-routing-mark=W2
add chain
=prerouting connection-mark=W3_conn in-interface=Local action=mark-routing new-routing-mark=W3
add chain
=prerouting connection-mark=W4_conn in-interface=Local action=mark-routing new-routing-mark=W4
ip route
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.1.1 routing-mark=W1 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.2.1 routing-mark=W2 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.3.1 routing-mark=W3 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.4.1 routing-mark=W4 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.1.1 distance=1 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.2.1 distance=2 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.3.1 distance=3 check-gateway=ping
add dst
-address=0.0.0.0/0 gateway=192.168.4.1 distance=4 check-gateway=ping
ip firewall nat 
add chain
=srcnat out-interface=W1 action=masquerade
add chain
=srcnat out-interface=W2 action=masquerade
add chain
=srcnat out-interface=W3 action=masquerade
add chain
=srcnat out-interface=W4 action=masquerade
/ip dns
set allow
-remote-requests=no cache-max-ttl=1w cache-size=2048KiB max-udp-packet-size=512 servers=8.8.8.8,8.8.4.4
/ip pool
add name
=POOL ranges=50.50.50.2-50.50.50.254
/ip dhcp-server
add address
-pool=POOL authoritative=after-2sec-delay bootp-support=static disabled=no interface=Local lease-time=3d name=DHCP
/ip dhcp-server config
set store
-leases-disk=5m
/ip dhcp-server network
add address
=50.50.50.0/24 comment="" dns-server=8.8.8.8,8.8.4.4 gateway=50.50.50.1
/queue type
set 
default-small kind=pcq name=default-small pcq-classifier=
    
src-address,dst-address pcq-limit=50 pcq-rate=0 pcq-total-limit=2000 
قريبا جدا مواضيع
الدمج بالصور
باكب للدمج
باكب للدمج على روتر بورد المايكروتك





شرح بالصور لادخال الاوامر التى تسبب اللبس واللخبطه لدمج خطين pcc




استكمالا لسلسه شروحات الدمج
نقدم لكم شرح دمج خطين بالصور
والشرح يركز على الصور التى تسبب لبس لدى المتعاملين مع المايكروتك
بمعنى الشرح ليس للصور كلها ولكن لصور معينه التى تسبب التوهان عند ادخال البيانات
وهذا مانود التركيز عليه ليكون الشرح جديد ومتميز عن الاخرين

موضوع به شرح كامل ل 4 خطوط (سكربت)

"حصرى" سكربت دمج 4 خطوط


نبدأ على بركه الله

انا عندى كروت الدخول اسمها فى الشرح

wan1
wan2

وكارت الخروج اسمه

Local

اولا شرح ادخال ايبهات الروترين داخل المايكروتك

عندى روترين ايبهاتهم
192.168.1.254
192.168.0.1

بالبلدى ومن الاخر تفتح ip-routes- add وترص الصور دى

الخط الاول



الخط الثانى



ثانيا رولين نات على السريع
انا عارف ان اغلبكم فاهمينها بس بالمره
ip-firewall-nat-add





ثالثا ادخال رولات المانجل ركز بقى يا حلو
ip-firewall-mangle-add

لاحظ كل صوره تبدأ ب general يبقى رول جديد

الرول الاول



الثانى



الثالث



الرابع



الخامس




لتشغيل الهوت سبوت مع الدمج ( لا يعمل مع كل الناس) اعد تكرار هذه الخطوه فى كل الرولات فى المانجل "انا تعمدت ذكرها مره واحده بس لانها صوره كربون فى جميع الرولات لو اردت تشغيل الهوت سبوت" الامر الذى باسفل الصوره hotspot : auth


السادس





السابع


الثامن




انتهى

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More